woensdag 24 juli 2019

Begrip voor de narcist - achtergrond

Lieve lezers, op het vorige stukje kwam een opmerking die mij aan het denken zet. Misschien is het handig om uit te leggen waarom ik het levensverhaal van een narcist op internet zou plaatsen in de vorm waarin ik het doe. Daarom even dit intermezzo.

Als er iets is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, is dat wel dat elk verhaal twee kanten heeft. Ik heb mijn waarheid, mijn ex-man heeft zijn waarheid. Het is een enorme stap voor mij geweest om te accepteren dat het voor hem ook echt zijn waarheid was. Ook al zag ik dat hij soms uren moest zitten dubben om te kijken hoe de situatie op zo'n manier uit te leggen viel dat het weer binnen zijn plaatje paste.

Juist omdat over heel het internet zo ontzettend veel kwaadaardige informatie is te vinden over narcisten: het zijn zwarte zielen, ze weten niet wat liefde is, ze willen je bewust kapot maken, je moet ze negeren, etcetera etcetera, wil ik een beeld neerzetten dat in mijn ogen realistischer is. Ik ben van mening dat in elk mens, narcist of niet, een zuivere ziel zit en dat het mogelijk is om daarmee contact te maken. Door diegene zelf wel te verstaan. En dat het goed is dat alle anderen beseffen dat het zo is. Ik ben ook van mening dat narcisten hooggevoelige mensen zijn, die al vroeg in hun leven getraumatiseerd zijn geraakt en om hun enorme trauma te beschermen een dikke laag beton om hun kwetsbare binnenkant hebben gemetseld. Die ze als het moet met hun leven verdedigen. Niemand komt door dat pantser heen, vooral niet degenen die het dichtst bij hen staan.

De serie die ik nu aan het schrijven ben, heeft zuiver als doel om het verhaal te vertellen vanuit het gezichtspunt van de narcist. Er zal in voorkomen dat zijn vrouw verschrikkelijke dingen doet. Dat ben ik dus in dit geval, en zo ziet hij het werkelijk. En ik heb daar begrip voor, maar ik geef hem natuurlijk geen gelijk. Ik ben geen geboren schrijver en ik vind het lastig om dingen helder op te schrijven, daarom zie ik dit blog ook als een oefening. Ik kan het me voorstellen dat er mensen zijn die niet kunnen volgen wat ik bedoel... maar ik hoop wel dat het of nu of in de loop van de komende tijd duidelijker zal worden!

Op YouTube vond ik een filmpje dat weliswaar een beetje saai is om te beluisteren, maar dat wel ongelooflijk goed weergeeft hoe narcisme ontstaat. En hoe codependency ontstaat (dit hoort bij mij, al ben ik intussen ervan af). En hoe het komt dat deze mensen elkaar aantrekken in relaties. Ik hoop dat het een eye-opener is om dit filmpje te kijken voor degenen die meer willen begrijpen. Je vindt het hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...