woensdag 28 augustus 2019

Muggen

Ik heb vast al eerder verteld over geweldloze communicatie. En ik ga er ook nog veel op terugkomen want Marshall Rosenberg heeft de kern te pakken.

Even heel in het kort: elk mens heeft behoeften en gevoelens. Als je die van jezelf kent, én die bij de ander ziet en daarmee rekening houdt uiteraard, dan kunnen alle problemen tussen mensen worden opgelost.

Rosenberg gebruikt in zijn speeches twee soorten oren die hij volgens mij zelf heeft gemaakt met behulp van een haardiadeem en pluche: giraffenoren om aan te geven dat je met je hart luistert, en jakhalsoren om aan te geven dat je niet met je hart luistert. Die oren kun je zowel naar de ander als naar jezelf gebruiken en ik vind het heel verhelderend om hem hiermee te zien en te horen.

Justine Mol heeft over dit onderwerp een boek geschreven: "de giraf en de jakhals in ons". Ze vertelt hierin, behalve over de omgang tussen mensen, onder andere ook over haar eigen ontdekkingstocht, dat ze respect heeft gekregen voor alles wat leeft, ook voor muggen. Die wil ze dus niet meer doodslaan. Ze vraagt eenvoudig aan de muggen of ze haar met rust willen laten tot ze in slaap is gevallen, en dan mogen ze als dank haar steken. Ze wordt er toch niet wakker van en op die manier vindt zij het een win-win situatie.

Dat wilde ik ook uitproberen. Ik woon op een tijdelijk adres en in de slaapkamer is een erg hoog plafond. Ik kan niet eens bij de muggen komen als ze zo hoog zitten. Bovendien zijn ze lastig te vinden. Elke keer als ik het licht uitdeed en bijna in slaap viel, kwamen ze aangezoemd, en toen heb ik ook gewoon aan de muggen gevraagd (hardop) of ze mij alsjeblieft eerst in slaap wilden laten vallen.
Wat denk je? Geen mug meer te horen, maar halverwege de nacht werd ik elke keer wakker met vreselijke jeuk van de muggenbulten. En dan kon ik niet goed weer in slaap komen. Maar muggen hóórde ik niet.

Na een tijdje werd ik dit zat. Zo kon het toch ook niet? Dus ik zei: okee muggen, dit werkt niet voor mij. Ik raad jullie aan om naar buiten te gaan want ik ga jullie toch maar doodslaan als ik je zie. Twee muggen lieten zich doodmeppen. En de rest heeft mijn raad opgevolgd. Dat denk ik tenminste, want ik heb nergens meer last van.

Voor God is niets te wonderlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...