zondag 27 januari 2019

Een half mens

Het bleek nog niet zo makkelijk om een plekje op de arbeidsmarkt te krijgen, en ten einde raad solliciteerde ik naar een baantje in een productiebedrijf. Grappig genoeg vond ik het erg leuk en al snel werd mij gevraagd of ik eventueel teamleider zou willen worden.

Een vriendin van mij raadde mij het boek "De zeven eigenschappen van effectief leiderschap" aan van Stephen Covey. Dit boek handelt niet specifiek over het leiding geven op de werkvloer, maar is bedoeld voor iedereen die leiding wil geven aan alle aspecten van zijn of haar leven.

Stephen Covey schrijft dat de mens bestaat uit vier "onderdelen":

  • lichaam
  • hoofd (verstand)
  • hart (zingeving)
  • ziel (emoties)
Hij legt duidelijk uit dat als je geen aandacht besteedt aan één of meer van die onderdelen, dat je dan niet lekker in je vel zit of zelfs scheefgroeit. Denk aan een werkgever die zijn mensen goed betaalt (= zorg voor het lichaam), maar hen volstrekt zinloos werk laat doen. Niemand houdt het lang uit in zo'n baan.

Ik besefte dat ik in de opvoeding die ik als kind had gehad, tekort was gekomen op twee vlakken. Er was meer dan genoeg aandacht geweest voor zingeving. Ik groeide op in een christelijk gezin dat aangesloten was bij een evangelische gemeente waar veel georganiseerd werd en het christelijke denken vulde ons bestaan.
Voor het hoofd was er ook voldoende aandacht: we waren een intellectueel gezin en daar hoort een bepaalde manier van praten, leven en doen bij.

Waar niet veel aandacht voor was, waren de andere twee vlakken: aandacht voor het eigen lichaam werd niet echt gestimuleerd en ik besefte ook dat ik nooit heb leren omgaan met emoties. In plaats van ermee leren omgaan, drukte ik ze weg. En zo kwam ik er op mijn 47e achter dat ik tot dat moment had gefunctioneerd als een half mens...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...