donderdag 7 februari 2019

Echte hulp

In die tijd had ik een appgroepje als vangnet, en daarin zat o.a. de vriendin die mij al eerder goede raad had gegeven. Van iemand die mij echt wilde helpen, kreeg ik geld om een echt professioneel traject bij deze vriendin te volgen. En dat heeft mijn leven van helemaal op z'n kop weer aardig recht op de voeten gekregen.

Ik had het geluk dat ik haar onvoorwaardelijk vertrouwde. We hadden bovendien veel gemeenschappelijk, al maakt dat op zich niet uit: we waren in elkaars buurt opgegroeid, in dezelfde christelijke gemeente, met dezelfde soort opvoeding en zo waren er nog wel meer overeenkomsten. Dit zorgde ervoor dat ik haar suggesties makkelijk kon accepteren zonder verontwaardigd op te stuiven. Bijvoorbeeld toen ze suggereerde dat ik zelf uit een disfunctioneel gezin kom.

Gaandeweg ging ik zien hoe beschadigd ik zelf ben, door mijn opvoeding, door de opvattingen van de kerk, en ook in mijn huwelijk.
Ik ging ook zien hoe beschadigd mijn man is. Ik leerde dat zijn gedrag voortkomt uit een enorme pijn, ontstaan in zijn jonge jeugd, en zijn onmacht om dat te zien. Dat hielp om met compassie te leren reageren.

Deze vriendin-coach werkt met het onderbewustzijn. Als je weet dat je onderbewustzijn verantwoordelijk is voor je gevoelens, meningen, zo'n beetje 90% van je hele zelf, dan begrijp je misschien ook hoe krachtig het is als je in je onderbewustzijn dingen verandert. En dat kan.

Ik ging regelmatig naar haar toe, en gaandeweg begonnen er dingen te veranderen. En begon ik weer licht te zien aan het einde van de tunnel. Dat wil zeggen dat ik het leven weer zag zitten voor mijzelf.
Mijn man was minder blij. Hij gaf mijn coach de schuld dat het allemaal zo klote was geworden in ons huwelijk, en hij had geen goed woord over voor haar. Maar gelukkig saboteerde hij het niet dat ik naar haar toe ging.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...