maandag 4 februari 2019

Eerste verwijzing van de huisarts

Met de huisarts had ik gelukkig goed contact. Ik kwam al regelmatig mijn hart bij hem uitstorten en hij steunde mij voor zover hij dat kon. Deze keer kwam ik om een verwijzing te vragen voor zowel mijn man als voor mij, voor psychologisch onderzoek. Hij had hier wel zijn eigen mening over, maar deed toch wat er gevraagd werd, en er volgde een spannende wachttijd.

Al vrij snel werd mijn man opgeroepen voor onderzoek, en hij was een lange dag weg. Toen hij terugkwam, was hij levendig en opgelucht. Hij kwam bij mij praten in de keuken tijdens het koken, en vertelde mij dat hij echt niets kon doen aan zijn lelijke gedrag naar mij toe, want hij had geleerd dat zijn gedrag een gevolg was van mijn acties. Dus het was mijn schuld dat hij lelijk deed.

Er volgde nog meer kromme uitleg over dingen die ik helemaal verkeerd zou hebben gezien, en ik zweeg. Ik kon mij niet voorstellen dat het huidige psychologische advies zo was zoals het bij hem was aangekomen, en ik concludeerde eigenlijk alleen maar dat hij kennelijk een goede luisteraar had getroffen, die hem zijn verhaal had laten vertellen.

Ik dacht dat het maar het beste was om nu niks te zeggen en gewoon de uitslag af te wachten.

Voor mezelf kwam er over de mail een vragenlijst die ik invulde. Tijdens het invullen realiseerde ik me dat de lijst bedoeld was voor mensen die van zichzelf weten dat er haken en ogen aan hun persoonlijkheid zitten. Er werden dingen gevraagd als: heeft u moeite met contacten onderhouden? Heeft u problemen hiermee en daarmee?
En ik vroeg me af hoe mijn man dit zou hebben ingevuld....

Ik vulde de vragenlijst in, en na een tijdje werd ik gebeld voor een telefonische intake, dus geen onderzoek op hun locatie. Tijdens de telefonische intake werd mij gevraagd om een toelichting op de situatie waarom ik verwezen was, en vertelde ik over de problematiek die thuis speelde. Hierop werd gezegd dat ze dit niet als reden zagen om mij op te roepen voor onderzoek, dus werd mijn dossier gesloten.

Dat viel niet in goede aarde bij mijn man....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...