dinsdag 5 februari 2019

In de tussentijd

Nu ik dit verhaal aan het opschrijven ben, kijk ik ook weer terug in mijn oude appgeschiedenissen, en komt de dagelijkse realiteit van toen weer boven.

Je kunt wel heel droog feiten vertellen, de dagelijkse realiteit was verschrikkelijk en hard. Zolang ik boog en boog en boog, ging het nog wel, en praten gebeurde ook wel, maar zodra ik het ook maar op één punt een klein beetje oneens was, hadden we een conflict. En kreeg ik daarvan de schuld. Waar de kinderen bij waren.
Het leven thuis werd ondraaglijk, ik kreeg sterk het idee dat mijn man er niet tevreden mee was als er harmonie was, maar dat hij op een gegeven moment de conflicten zelf ging opzoeken. Hij ging bijvoorbeeld expres de kinderen onrechtvaardig behandelen, zodat ik wel in de bres moest springen. En vervolgens kreeg ik de schuld dat we niet één lijn hadden getrokken naar de kinderen.

Omdat hij zo ongelooflijk intelligent en verbaal sterk is, en ik meestal op gevoel handelde en niet zo goed kon uitleggen waarom ik dingen dacht of deed, stond ik elke keer weer met de mond vol tanden.

In de appgroep lees ik terug dat ik mijn breekpunt naderde en dat was ook echt zo.

(Als je blijft meelezen, zul je merken dat ik de beste hulp heb gekregen die er bestaat, en dat ik gelukkig ben geworden ondanks het feit dat mijn man tot op dit moment nog steeds overtuigd is dat ik degene ben die gestoord is en die de volledige schuld heeft.)

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. been there, done that, 10 jaar geleden alweer. Midden in de nacht vertrokken, terwijl de kinderen uit logeren waren. Gevolgd door een vechtscheiding (door hem) inclusief kinderbescherming, OTS, jeugdzorg die het pas na 3 jaar doorhad, dat hij degene was die het veroorzaakte. Uiteindelijk kreeg ik na 4 jaar het eenhoofdig gezag over de kinderen, de rechtbank nam hem het ouderlijk gezag af..
    2 jaar later overleed plotseling onze jongste zoon, een natuurlijke dood. De uitvaart moest onder politiebegeleiding plaatsvinden, omdat ex ons bedreigde, serieus bedreigde... tot op de dag van vandaag beschuldigd hij mij overal van, inclusief de dood van onze jongste..
    Ik moet niet proberen te begrijpen, deze mensen zijn niet te begrijpen, maar ik blijf er maar mee worstelen... Ik blijf met je meelezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjonge Marjan, ik zie je reactie nu pas. Ik denk dat ik zo'n beetje weet waar jij allemaal doorheen bent gegaan...!
    Een poosje geleden was een verhaal zoals jij kort schetst, een angstbeeld voor mij, nu is het iets wat ik op me af zie komen voor zover ik dit niet al heb meegemaakt, en waarvan ik nu weet dat ik sterk genoeg voor ben.
    We komen niks tekort aan uitdagingen!

    Wat verdrietig dat je je zoon bent verloren, en de hele rouwperiode die is gekleurd door de dreiging van je ex.
    Ik heb respect voor je, uit je korte stukje blijkt dat je je staande houdt.

    BeantwoordenVerwijderen

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...