dinsdag 26 februari 2019

Geleid door het licht

Al meerdere keren was mij het boekje "geleid door het licht" van Betty Eadie aangeraden, meestal doordat het terloops in een gesprek werd genoemd. Ik heb geleerd om op zulke hints te letten en ik kon het boekje (in het Engels) van een vriendin lenen.

Dit boekje is balsem voor elke ziel die verlangt naar wat goed is. Het gaat over een vrouw die een bijna-dood ervaring heeft en een tijdlang in de hemel mag rondkijken. Ze komt weer terug in haar eigen lichaam en heeft een tijdlang de grootste moeite om haar leven weer op te pakken, omdat ze zo terugverlangt naar die adembenemende heerlijkheid daarboven.

Wat ik altijd al een troostvolle gedachte heb gevonden, en waarvan ik nu meer dan ooit overtuigd ben dat het klopt, is dat wij altijd al hebben bestaan, zelfs voordat de wereld bestond. Wij waren met elkaar in de hemel en wij hebben zelf ons aardse leven uitgekozen. Dat idee hielp mij ongelooflijk toen ik erachter kwam dat ik met een narcist getrouwd was, om niet weg te vluchten maar om juist alles wat er gebeurde te gebruiken voor mijn eigen groei.

Ook troost het ongelooflijk om te bedenken dat mijn kinderen voor mij hebben gekozen, èn voor hun narcistische vader. Op deze manier hebben ze een leven vol uitdaging gekregen, en ik geloof er heilig in dat zij stuk voor stuk hun weg in het leven vinden.

En om op die manier aan mijn man te denken, helpt ook. Het boekje is een enorme hulp om totaal geen oordeel te hebben over welk persoon dan ook. Dat alles is zoals het moet zijn.

Ook wat zij vertelt over de gebeden is bemoedigend. Gebeden die worden gedaan in het volle vertrouwen dat ze verhoord worden, zijn het krachtigst en ze schrijft dat de engelen zich haasten om die gebeden het eerst te verhoren.

En tenslotte wil ik hier nog iets toevoegen over wat zij schrijft over alle verschillende religies. Dat elke religie nodig is om een bepaalde groep mensen te helpen die in een bepaald stadium zijn. Dat het niet aan ons is om te oordelen dat het ene beter is dan het andere. En dat er niet één religie is die voor iedereen alles betekent.
Daar word je klein van. En dat is helemaal goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...