zondag 24 februari 2019

Positief omgaan met je emoties

Nu ik er in de eerste plaats op gebrand ben om zelf gezond in het leven te staan, en bovendien anderen daarmee te gaan helpen, heb ik mij gestort op het lezen van een lange lijst boeken. De boeken die mij tot hulp zijn kunnen uiteraard ook voor anderen nuttig zijn - daarom zal ik ze hier een plaatsje geven.

Positief omgaan met je emoties door Christel Petitcollin

Dit boek vond ik in de bibliotheek. Het leest makkelijk weg en legt een goede basis. Het boekje legt uit waarom vrijwel alle mensen al heel jong leren om hun natuurlijke emoties te verdringen en te vervangen door sociaal wenselijker reacties. 
En vervolgens wordt gelukkig ook uitgelegd hoe je weer gezond kan leren omgaan met je emoties.

De schrijfster legt uit met behulp van voorbeelden en vergelijkingen, wat ik altijd prettig en verhelderend vind. Bijvoorbeeld een verhaaltje over een peuter van 2,5 jaar die in de zandbak zit te spelen. Er komt een andere peuter aan die haar emmertje wil afpakken. Ze wordt boos, want ze wil haar eigendom verdedigen, maar de andere peuter is sterker en pakt het emmertje af. Dan gaat ze over tot de volgende stap en ze slaat de ander met haar harkje op zijn hoofd. Hij begint te brullen, wordt getroost, maar zij krijgt straf omdat ze heeft geslagen. 
Ze heeft haar lesje geleerd. De volgende keer laat ze lijdzaam haar emmertje afpakken en zet het vervolgens op een brullen. Waarop haar moeder haar komt troosten en ervoor zorgt dat ze haar emmertje terugkrijgt.
Het kind leert nu al dat ze haar natuurlijke emotie moet vervangen door iets anders...

Een ander voorbeeld: ken je die stempelkaarten, waarbij je kunt sparen bij winkels? Als de kaart helemaal vol is, heb je recht op een prijs.
Zo kan het ook gaan met emoties, dat je ze, in plaats van ze normaal te leren kanaliseren en beheersen, als het ware als een stempel op een kaart zet. Je doet er verder niets mee, TOTDAT de laatste stempel wordt gezet. Als reactie op iets onbenulligs ga je helemaal uit je plaat, tot grote schrik van je omgeving. 

Ik vind het een aanrader om dit boek te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...