zondag 10 februari 2019

Weer een nieuw traject - de gezinstherapeut

De relatietherapeute had ons aangeraden om via de gemeente aanvraag te doen voor gezinstherapie. Zo'n therapeut is ervoor opgeleid om de lijntjes die binnen een gezin lopen te begrijpen en om te buigen. We hebben deze therapie inderdaad gekregen.

Bij ons is het hele traject met deze therapeut (Robert) één brok frustratie geweest. Zowel voor hem als voor mij als ook voor mijn man. Bijna een jaar lang heeft hij deel uitgemaakt van het legertje hulpverleners, eigenlijk zonder ook maar één stap verder te zijn gekomen.

Ik weet niet of hij ooit door heeft gehad wat er precies aan de hand is. Zoals ik al eerder heb gezegd, is mijn man verbazingwekkend goed met woorden en heeft hij een enorm dikke laag vernis over zich heen als er andere mensen bij zijn. Als ik probeerde duidelijk te maken hoe hij is als zij er NIET bij zijn, dan was dat voor Robert alleen maar gewoon mijn waarheid.

Gelukkig had ik in deze periode mijn persoonlijke coachingstraject, anders denk ik dat ik eraan onderdoor was gegaan. Via dat traject boekte ik persoonlijke vooruitgang, of anderen dat nou wel of niet zagen.

Wat mij altijd enorm heeft gefrustreerd, is dat hulpverleners keurig onpartijdig blijven. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze in een rapport schreven, of ook maar gewoon zeiden: meneer werkt niet mee maar mevrouw doet haar uiterste best. En daardoor ontstaat er natuurlijk een zeer onduidelijk beeld, zeker in ons geval.

Toch zijn er wel zeker positieve dingen die ik heb geleerd van Robert. Hij heeft mij wel geleerd om bij mezelf te blijven in gesprekken. Als ik naar mijn man een excuus had gedaan en hij dit direct van tafel veegde, vroeg Robert mij of ik het gemeend had. Dat had ik. Nou, zei hij, dan is het toch goed? Wat hij ermee doet, moet hij zelf weten. En dat was wat ik toen nodig had.
Ook heeft Robert mij goede raad gegeven in een aantal situaties waarin een zoon van mij zich extreem onhandelbaar gedroeg. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik het gezag dat ik had verloren, weer helemaal heb teruggewonnen en dat is iets om erg blij mee te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Empathie - verdiepingscursus verbindend communiceren - innerlijke ruimte

De afgelopen week heb ik deelgenomen aan de verdiepingscursus verbindend communiceren (geweldloze communicatie) die ging over empathie. Nog ...